Helhetlig helse med sauna og dampbad

Effekten av sauna- og spabesøk blir i økende grad satt i søkelyset av medisinske forskningsmiljøer. Det har også blitt en tydelig trend å benytte seg av både varme saunabesøk og kjølige bad som en del av å holde seg i form på en holistisk måte. Her får du 6 viktige helsemessige grunner til å gjøre spabesøk til en vane.

Regelmessig sauna og dampbad gjør deg vakker

Jevnlig bruk av sauna og dampbad kan gjøre mirakler for huden din. Den varme luften renser porene i huden og øker sirkulasjonen. Varme og svette stimulerer også kollagen, noe som gjør huden spenstig og gir den et ungdommelig utseende. Én økt i saunaen har kanskje ikke så stor innvirkning, men dersom du regelmessig benytter sauna og dampbad vil du snart se forskjell i huden din. Et godt tips er å bruke en god fuktighetskrem mens huden fortsatt er fuktig, slik at du bevarer den friske gløden fra badstuebadet.

Varme kan bidra til å redusere symptomer på nedstemthet

Varme gir velvære og kan bidra til at du slapper av på en bedre måte. Enten man tilbringer tiden med å ta et varmt bad eller senker pulsen i saunaen og dampbad, er resultatet ofte en langvarig følelse av avslapning og tilfredshet. Forskning viser at regelmessige varme bad og besøk i sauna og dampbad faktisk har målbare positive effekter på serotoninnivået i blodet. Serotonin kalles "lykkehormonet" og det påvirker både humøret og adferden vår. Ved milde symptomer på nedstemthet som for eksempel høst- og vinterdepresjon kan varme bad, sauna og dampbad derfor ha en svært positiv effekt. 

Mer sauna - mindre hodepine

Et besøk i saunaen kan lette spenningshodepine som er forårsaket av stress. I en studie publisert i Journal of Alternative and Complementary Medicine, sammenligner en forskergruppe fra New Zealand to grupper av pasienter som lider av kronisk spenningstype hodepine (CTTH). En gruppe ble bedt om å ta regelmessig badstuebad i en periode på 8 uker. Resultatet var viste tydelig at de som regelmessig satt i saunaen opplevde betydelig lavere nivåer av smerte og hodepine.

Regelmessig besøk i saunaen er helsefremmende for hjertet ditt

Regelmessig badstuebad kan redusere risikoen for hjerteinfarkt med så mye som 63%, ifølge en finsk studie. I 20 år har finske forskere overvåket 2000 middelaldrende menn (42-60 år). I løpet av denne perioden ble det klart at de som tok badstuebad regelmessig hadde en betydelig lavere risiko for å lide av kardiovaskulære sykdommer av forskjellige slag. Deltakerne som besøkte saunaen regelmessig levde merkbart lengre, og jo oftere de brukte tid i saunaen, desto sterkere var de positive effektene på kardiovaskulær helse. Studien ble ledet av Dr. Jari Laukannen, kardiolog ved University of Eastern Finland.

Regelmessige badstuebad kan redusere risikoen for slag

Studier viser at regelmessige og hyppige badstueøkter kan redusere risikoen for hjerneslag betydelig. Studien ble utført av et finsk forskningsteam og deltakerne ble overvåket i 15 år. I løpet av denne perioden hadde det vært 155 slag i gruppen. Deltagerne som hadde 2 til 3 badstueøkter i uken hadde 12% mindre sannsynlighet å lide av et slag. Men det var enda mer forbausende, var at folkene som tilbrakte tid i badstuen 4-7 ganger i uken, reduserte risikoen for slagtilfelle med 62%.

Badstuebad kan redusere risikoen for Alzheimers

Saunabesøk kan faktisk redusere risikoen for å utvikle demens og Alzheimers. Den samme finske studien som nevnt over, viste at menn som gikk til badstuen mellom fire og syv ganger i uken ble funnet 66 prosent mindre sannsynlig å bli diagnostisert med demens. Det var også 65 prosent mindre sannsynlig at de ble diagnostisert med Alzheimers sykdom enn de som bare tok et badstuebad i uken.

Book billett til The Well 

Kilder: 

https://www.tylohelo.com/blog/5-medical-reasons-to-sauna-more-often
https://www.tylohelo.com/blog/bastubad-skyddar-hj%C3%A4rtat
https://www.tylohelo.com/health-and-beauty-sauna-steam