Vi tar vare på de som følger oss

Motta eksklusive tilbud og trekninger


Lukk søk
Enlish German

Finsk sauna

Finsk sauna er av de fleste ansett som det mest helsebringende varmerom. Mange vitenskapelige medisinske studier bekrefter påstanden. I en finsk sauna vil pulsen øke med ca. 50% og ta deg med på et intenst svettetokt. Begge deler vil gjøre deg svært godt.

Tørk godt av deg før du går inn i saunaen da våt hud hemmer kroppens evne til å svette. Av hygieniske hensyn og for at du skal få en bedre opplevelse av velvære, er det ikke tillatt å benytte badetøy i våre badstuer og dampbad. Dekk deg til med et håndkle eller en pesthemal, - et stykke lett bomullstøy.

Sett eller legg deg vel til rette på et håndkle. Vær nøye med å legge ut håndkleet så det dekker hele kroppen og beskytter treverket mot kroppsvette. Vil du intensivere varmeopplevelsen, kan du slå vann på steinene på ovnen. Vannet vil straks fordampe. Høyere luftfuktighet vil få rommet til å føles varmere samtidig som varmeledningsevnen øker. Du kan også regulere varmen ved å sette deg høyere eller lavere på benkene. Ved å legge deg horisontalt, vil du oppnå lik varme over hele kroppen. Men sett deg uansett opp i sittende stilling de siste 2–3 minuttene.

Anbefalt badetid i finsk sauna er 10–20 minutter, avhengig av hvor høyt du sitter. og husk: Sitt ikke lenger enn du føler komfortabelt.

På bestilling eller til spesielle tider kan du oppleve «Aufguss» i vår finske sauna. Saunamesteren heller da vann med eteriske oljer over ovnen, temperaturen stiger samtidig som de eteriske oljene fordeles i saunaen. Ved hjelp av et håndkle fordeler saunamesteren den varme luften rundt i badstuen. Effekten og opplevelsen er heftig. Men av hensyn til varmeeffekten er det avgjørende at ingen verken går inn eller ut av saunaen mens seansen foregår.

Etter et bad i den brennhete finske sauna, er det svært viktig å kjøle seg ordentlig ned. Begynn alltid med en temperert dusj. Ta deg så et bad i Kaldkulpen.

Eller benytt gjerne dr. Sebastian Kneipps metode: dusj i iskaldt vann begynn med føtter og legger, fortsett oppover lårene, deretter mage og rygg før du lar det iskalde vannet renne over skuldre og bryst. Finnene dusjer alltid hodet til sist. Avkjølingen er like viktig som oppvarmingen.

Nå trekker blodkarene seg sammen, lungene avkjøles og pulsen normaliseres. Blodet setter nå fart på kretsløpet og mange andre funksjoner. Ta deg gjerne en hvil før du begynner neste seanse.

Våre finske saunaer

Japansk sauna

Skog sauna

Loft sauna

Finsk sauna

Soft sauna

Soft Sauna forener de beste funksjonene til en badstue og et dampbad. Temperaturen er 50–60 grader og luftfuktigheten ligger på 30–40%.

Tørk godt av deg før du går inn i saunaen da våt hud hemmer kroppens evne til å svette. Sett eller legg deg vel til rette på ditt håndkle. Vær nøye med å legge ut håndkleet slik at huden ikke berører treverket. Av hygieniske hensyn og for at du skal få en bedre opplevelse av velvære, er det ikke tillatt å benytte badetøy i våre badstuer og dampbad. Dekk deg til med et håndkle eller en pesthemal, - et stykke lett bomullstøy.

Etter ca. 15 minutters oppvarming starter utåndingen gjennom huden. Denne prosessen har også en slankende effekt. Temperaturen i Soft Sauna stresser ikke hjertet, varmestrålingen akselererer kroppens vitaminabsorpsjon, støtter lymfesystemet og styrker kroppens utholdenhet. At dampen tilsettes eteriske oljer, gjør ditt opphold i Soft Sauna enda mer virkningsfullt.

Forskningsresultater utgitt av Charité-hospitalet i Berlin viser at regelmessig besøk (minimum to ganger i uken) har en god effekt på hjertet og en harmoniserende og reduserende effekt på blodtrykket. Et besøk i Soft Sauna tar normalt 15–20 minutter. Avkjøl deg og ta en hvilepause etter endt bad.

For å unngå kroppsvette i bassengene må alle dusje av seg svetten etter badstue- og dampbad. Det er så vel felles-, som separate dame- og herredusjer rundt i anlegget.

Våre soft saunaer

TV soft sauna

Tropisk sauna

Urte sauna